خانه پیش ساخته بتنی

خانه پیش ساخته بتنی

منظور از خانه پیش ساخته بتنی چیست؟

خانه های پیش ساخته بتنی یکی از مدل های خانه های پیش ساخته می باشند که با بتن ساخته شده اند. بتن یکی از متریال های مقاوم بحساب می آید که در شرایط مختلف مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. به همین دلیل تا اسم بتن می آید مردم به یاد مقاومت و استقاومت و استحکام می افتند. سازه های بتنی می توانند به شکل های منعطف ساخته شوند. این سازه ها قیمت مناسبی نیز دارند.
سازه های بتنی از نظر ساخت، تایم زیادی را نیاز دارند. اما با بوجود آمدن سازه های پیش ساخته، این مشکل نیز حل شده است.
خانه های پیش ساخته بتنی به این صورت است که همه قطعات تشکیل دهنده در یک سازه، به صورت جداگانه در کارگاه ها و کارخانه ها ساخته می شوند. این قطعات به محل پروژه منتقل و سرهم بندی می شود.

ویژگی های خانه پیش ساخته بتنی:

  1. خانه های پیش ساخته از استحکام و مقاومت بالایی برخورددار هستند.
  2. مقرون بصرفه هستند.
  3. سرعت بالایی در ساخت و ساز دارند، چون قطعات در کارگاه ها ساخته می شوند و فقط اتصال، سر پروژه انجام می شود.
  4. در برابر زلزله مقاوم هستند.
  5. در برابر باد و باران و طوفان نیز مقاومت بالایی دارند.
  6. بتن یک متریال مقاوم است و عمر طولانی دارد.
  7. بتن در برابر آتش نیز مقاوم است و جز مصالح نسوز بحساب می آید.
  8. و از جمله خوبی دیگر این سازه ها می توان به عایق صدا و حرارت بودن آن اشاره کرد.

کاربردهای ویلا و خانه پیش ساخته بتنی:

خانه های پیش ساخته بتنی می توانند در هر مکان و با هر کاربری ای مورد استفاده قرار گیرند و هیچ محدودیتی در ساخت و ساز آنها وجود ندارد. با توجه به قیمت مناسب این سازه ها و سرعت بالای ساخت آنها، می تواند گزینه مناسبی برای افراد باشد.
به طور کلی می توانند برای محل سکونت دائمی، یا محل سکونت موقت افراد، به عنوان ویلا در باغ ها و خارج از شهر، به عنوان ساختمان های اداری یا ساختمان های سازمان ها و ارگان ها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می توان برای مجتمع های رفاهی بین راهی یا نمازخانه پیش ساخته بین راهی، برای استراحت های موقت بین راهی یا سرویس های بهداشتی، یا مکانی برای استقرار نیروهای نظامی باشد. همچنین می توان به عنوان کارگاه ها، نمایشگاه ها، مغازه و هر کاربری دیگری استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:  خانه پیش ساخته ضد زلزله

مزایای خانه پیش ساخته بتنی:

به صورت کلی در بالاتر به مزایای خانه های پیش ساخته اشاره شد
حالا به صورت موردی باز به آنها اشاره می کنیم.

  • مقاومت بالا
  • قیمت مناسب
  • سرعت اجرای بالا
  • دوام بالا
  • عایق مناسب حرارتی و رطوبتی و صدا
  • غیر قابل اشتعال
  • مقاوم در برابر زلزله
  • و ….

معایب خانه پیش ساخته بتنی:

  • محدودیت در ارتفاع و تعداد طبقات
  • نیاز به نیروی متخصص
  • غیر قابل بازیافت بودن
  • تسویه حساب و پرداخت هزینه آنی

مقایسه سازه پیش ساخته فلزی با سازه پیش ساخته بتنی:

  1. سازه بتنی با میلگرد و بتن و سازه های فلزی با فولاد مقاوم ساخته می شوند.
  2. هر دو سازه در بعضی قسمت ها مزایای مشترکی دارند اما خانه های پیش ساخته فلزی از مقاومت بیشتری برخوردار هستند.
  3. برای ساخت یک ویلا، شما با اجرای سازه های فلزی می توانید به راحتی به طرح و پلان مد نظر خود برسید و در هر زمان که تمایل داشتید به سازه خود اضافه کنید. سازه های فلزی قابل بازیافت هستند. این سازه ها از وزن کمتری برخوردار هستند و مقاومتشان در برابر زلزله بیشتر است.
  4. بتن بعد از مدتی ترک می خورد اما سازه های فلزی به هیچ عنوان آسیب هایی چون ترک خوردگی و کرم خوردگی را نخواهند داشت.
  5. از جمله مزایای دیگر سازه های فلزی، باز بودن دست طراح و کارفرما در انتخاب متریال های داخلی و خارجی نمای خانه پیش ساخته همچون نمای فایبرسمنت برد، انتخاب نوع کف سازی خانه پیش ساخته و…  است. اما در ویلای بتنی با محدودیت هایی روبرو خواهند شد.
  6. سازه های فلزی در هر نوع آب و هوایی قابل اجرا هستند و مقاومت مناسبی از خود نشان می دهند، اما سازه های بتنی در بعضی مناطق می توانند دچار مشکل شوند.
  7. اما باید به این نکته هم توجه داشت که سازه های فلزی نسبت به سازه های بتنی مقاومت کمتری در برابر آتش سوزی دارند. در واقع بتن غیر قابل اشتغال است اما فلز از یک دمایی بیشتر مقاومت خود را از دست می دهد.
  8. اجرای سازه های فلزی از سازه های بتنی راحتتر است و سازه های فلزی بدون داشتن ستون در میانه سازه می توانند دهانه زیادی را پوشش دهند.

بیشتر بخوانید:  کف سازی خانه پیش ساخته

نحوه اجرای خانه پیش ساخته بتنی:

همانطور که گفتیم خانه های پیش ساخته بتنی یکی از مدل های خانه های پیش ساخته می باشند. سازه های بتنی از بتن و میلگرد ساخته می شوند. بتن مقاومتی در برابر کشش ندارد، به همین دلیل باید از فلز برای حفظ مقاومت خود بهره ببرد.
در این سیستم قطعات مورد نیاز با نقشه های طراحی شده در کارگاه ها به کمک بتن و میلگرد به صورت جدا گانه ساخته می شوند و آماده انتقال به محل پروژه می شوند.
ابتدا میلگرد ها به هم بافته می شوند و سپس روی قالب های ساخته شده قرار می گیرند. بتن روی قالب ها ریخته شده و اجازه می دهند تا بتن خود را بگیرد و به شکل مورد نظر در بیاید. سپس به مخزن های کیورنیک منتقلش می کنند. حالا این قطعات آماده منتقل شدن به محل پروژه می باشند.
بعد از انتقال با توجه به نقشه، کنار هم قرار می گیرند و به هم متصل می شوند. این مرحله، مرحله نصب و مونتاژ است که باید توسط مهندسین و متخصصین انجام شود.
در بعضی از مدل ها، بتن ریزی در محل پروژه انجام می شود.

خانه پیش ساخته بتنی

روش اتصال سازه های بتنی به دو صورت دیواری و خطی است.
سیستم پیش ساخته بتنی دیواری، جزو متداول ترین روش ساخت ویلاهای پیش ساخته بتنی است که دیوارهای جانبی، وزن سازه را نگه می دارند و باعث پایداری سازه می شوند. به دو صورت افقی و عمودی قابل اجراست.
سیستم پیش ساخته بتنی خطی متشکل از تیر و ستون است. قطعات به صورت جداگانه در کارگاه ساخته می شوند. قطعاتی چون دیوارها، سقف ها، ستون ها، قاب های خمشی و … . سپس به صورت مفصلی در محیط پروژه به هم متصل می شوند.
این مدل ساخت، کارآمد ترین و مقاوم ترین نوع ساخت است اما زمان زیادی می برد و با دردسرهای زیادی همراه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاتالوگ ها
دیگر مقالات
نیاز به راهنمایی دارید؟

کارشناسان زیباسازان کردان آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.