انواع سازه پیش ساخته

معرفی انواع سازه پیش ساخته

سازه‌ پیش ساخته چیست؟

سازه پیش ساخته ، به سازه ای گفته می شود که قطعات آنها به صورت جداگانه در کارخانه ها و کارگاه ها ساخته می شود و به محل حقیقی پروژه منتقل شده و سرهم بندی می شود. سازه های پیش ساخته، جز سازه های نوین ساختمانی هستند که ایرادات و ضعف های سازه های سنتی را در خودشان حل کرده اند. سازه پیش ساخته با کمی تفاوت در مصالح درونی، می تواند به راحتی در هر اقلیم و شرایط آب و هوایی استفاده شود. به عنوان مثال می توان انواع خانه و  ویلا پیش ساخته را در مناطق مختلف کشور ساخت.

کاربرد و موارد مصرف سازه‌ پیش ساخته شده :

سازه های پیش ساخته برای هر کاربری قابل استفاده هستند و محدودیتی در آنها وجود ندارد.
میتوان با سازه های پیش ساخته، ویلا و خانه پیش ساخته ، مغازه، دفتر کار، نمایشگاه و هر چیز دیگری را به راحتی ساخت؛ چون تمام امکانات رفاهی مورد نظر همچون آشپزخانه، اتاق خواب یا اتاق کار و سرویس های بهداشتی را دارا هستند.

سازه‌ های از پیش ساخته با سازه ‌های سنتی چه تفاوت ‌هایی دارد؟

1. از جمله دلایلی که امروزه به سازه های پیش ساخته بیشتر از سازه های سنتی توجه شده، سرعت ساخت آنهاست. سازه پیش ساخته در کمتر از 2 ماه به طور کامل برای سکونت آماده است؛ در صورتی که در سازه های سنتی، شما فقط 2 ماه را صرف فوندانسیون ریزی سازه تان می کنید.

2. در زمان ساخت سازه های سنتی عوامل جوی چون برف و باران و حتی آفتاب گرم می تواند در زمان و فرآیند ساخت و ساز سازه تاثیر گذار باشد و باعث طولانی تر شدن زمان ساخت شود، اما در سازه های پیش ساخته هیچ عاملی تاثیر نمی گذارد. همه چیز در کارخانه و کارگاه ساخته شده و فقط در محل اجرا ، کنار هم قرار می گیرند.

3. از مزیت دیگر سازه های پیش ساخته باید به کم بودن عرض دیواره ها اشاره کرد. در ساختمان های سنتی، 18 درصد از مساحت مفید ما را دیوار های 10 و 20 سانتی از بین میبرند، در صورتی که در سازه های پیش ساخته، تنها 2 درصد از مساحت مفید صرف دیوارها میشود که تنها 8 سانتی متر عمق آنهاست. جالبتر هم این است که با وجود کم بودن عمق دیوارها در سازه پیش ساخته، ما آسایش بیشتری داریم، چون از عایق های حرارتی و صوتی بهتری در آنها استفاده می شود.

4. سازه پیش ساخته در برابر زلزله و حادثه های ناگوار همچون طوفان و سیل نیز بهتر و مقاوم تر از سازه های سنتی است.

5. همچنین برخلاف سازه های سنتی که در عرض دهانه ها محدودیت وجود دارد، سازه های پیش ساخته می تواند در دهانه های بزرگ و بدون هیچ گونه ستونی در وسط سازه اجرا شوند و این باعث زیباتر شدن و دلباز تر شدن سازه شما خواهد بود.

این ها چند نمونه از مزیت های سازه های پیش ساخته بود که در گروه صنعتی زیباسازان کردان ، تلاش شده همه مزیت ها به طور دقیق اجرا شود و شما بیشترین میزان رضایت را داشته باشید.

مهم ترین ویژگی و مزایای سازه‌ پیش ساخته ‌شده:

– اجرای سریع و دقیق سازه
– امکان حمل و جابجایی سازه به مکانی دیگر
– مقاومت بالای سازه در برابر بلایای طبیعی چون زلزله و …
– بدون نیاز به حضور در محل پروژه
– طراحی آزاد با هر فرم و هر کاربری
– دهانه های بزرگ بدون ستون

مشاهده کاتالوگ ها جهت گرفتن ایده طراحی

مشاهده نمونه کارهای اجرایی زیباسازان کردان

انواع سازه‌ های از پیش ساخته شده از نظر متریال کاربردی:

1. سازه پیش ساخته فلزی 

به جرئت میتوان گفت سازه پیش ساخته فلزی ، بهترین نوع سازه پیش ساخته است که می توان از آن در هر اقلیمی با هر آب و هوایی استفاده کرد. این سازه ها در برابر همه عوامل طبیعی مقاومت لازم را دارند؛ سبک هستند و از زیبایی بالایی برخوردار هستند. می توان بعد از نصب، در صورت نیاز آنها را جابجا کرد. با طبیعت سازگار هستند و تمام مصالح آنها قابلیت بازیافت و برگشت به طبیعت را دارند. عایق های خوبی در برابر صوت و حرارت نیز هستند. در طراحی پلان خانه پیش ساخته فلزی ، دست شما کاملا باز است و میتوانید خانه مورد نظر خود را  در همه طرح ها و سبک های معماری جهت طراحی و ساخت، سفارش دهید. شما از شمال تا جنوب ایران و حتی خارج از ایران می توانید این سازه را جابجا کنید. در همه ی مناطق آب و هوایی از آنها استفاده کنید و به آسایش برسید.
گروه صنعتی زیباسازان کردان نیز از سازه های پیش ساخته فلزی استفاده میکند. 

خانه پیش ساخته فلزی

2. سازه پیش ساخته چوبی:

یکی از قدیمی ترین مصالح ساخت سازه های پیش ساخته، سازه های پیش ساخته چوبی است که در مناطقی که مرطوب هستند و درخت در آن مناطق بسیار زیاد است از آنها استفاده می شود همچون شمال ایران و کشورهای آمریکایی .
خانه های پیش ساخته چوبی، سازه هایی زیبا هستند که الارقم سبک بودن آنها، در برابر زلزله بسیار مقاومند. عایق صوتی خوبی هستند و کاملا خود را با محیط اطراف سازگار می کنند. اما بزرگترین ضعف آنها آتش سوزی است. و همچنین اگر از محافظ های خاص برای چوب استفاده نشود، به راحتی توسط جانواران موذی چون موریانه از بین می روند.

 سازه پیش ساخته چوبی

3.سازه پیش ساخته بتنی:

یکی دیگر از سازه های ساختمان های پیش ساخته، سازه پیش ساخته بتنی است. سازه پیش ساخته بتنی یکی از مقاوم ترین ها بشمار می رود که مصالح مورد نیاز آنها سیمان و فولاد است. از جمله مزایای این سازه ها می توان به مقاومت بالای آنها در برابر آتش سوزی و زلزله و سیلاب ها اشاره کرد. اما سازه های بتنی بسیار سنگین هستند و مقاومت کششی کمی را تحمل می کنند. نصب این سازه ها کار دشواری است و به افراد فوق متخصص نیاز است و به راحتی نمی توان آنها را جابجا کرد. در کنار همه اینها بر خلاف مابقی ساختمان های پیش ساخته که تجدید پذیر هستند، این سازه ها تجدید ناپذیر بوده و با طبیعت سازگار نیستند.

خانه پیش ساخته بتنی

 4.سازه پیش ساخته ال اس اف:

سازه های پیش ساخته ال اس اف یکی از مدرن ترین سازه هاست که مصالح اصلی آن فولاد است. این فولاد ها در کارخانه با توجه به سازه ساخته می شوند. این سازه ها به صورت خشک و با پیچ و مهره اجرا می شوند. سازه های ال اس اف قابلیت جابجایی ندارند و به همین دلیل جز سازه های موقت به حساب نمی آیند. قطعات در سازه های ال اس اف ساخته می شوند و به صورت کاملا جدا گانه به محل پروژه منتقل می شوند و آنجا به هم بافته می شوند. در واقع اکثر عملیات روی زمین محل پروژه اجرا می شود.

5.کانکس، نوعی سازه ساختمانی پیش ساخته:

کانکس، خود یکی از انواع خانه های پیش ساخته است که قطعاتش جداگانه در کارخانه ساخته می شود و با کمک پیچ و پرچ و جوش به هم متصل می شوند. کانکس ها برای انجام کارها و فعالیت های مختلف کوتاه مدت مناسب هستند و معمولا در سایزهای کوچک ساخته می شوند. قابلیت جابجایی آسان از دیگر مزیت های کانکس است.

6. سازه پیش ساخته گاوصندوقی

سازه گاوصندوقی، نوعی از سازه های پیش ساخته است که در بدنه از مقاومت بالاتری برخوردار است. این نوع خانه های پیش ساخته برای ایمنی بیشتر ساختمان در برابر خطر سارقین ساخته می شوند.
با ساخت این سازه ها، دیگر وجود فاصله ی خالی برای نفوذ عوامل خارجی از دیواره ها امکان پذیر نمی باشد. این خانه ها همانطور که از نامشان نیز مشخص است همچون گاوصندوق ها می باشند.

انواع سازه های پیش ساخته از نظر وزن قطعات:

  • سازه پیش ساخته سبک:
    سازهایی با وزن بیشتر از 1000 کیلوگرم بر متر مکعب، سازه های سنگین به حساب می آیند که معمولا با آجر و بتن ساخته می شوند.
  • سازه پیش ساخته سنگین:
    سازه های سبک با چوب، سیمان، گچ، فوم ها و عایق های سبک ساخته می شوند و برای مقاومت آنها، اسکلت سازه را با فولاد می سازند.

انواع سازه پیش ساخته از جهت حمل:

ساره پیش ساخته قابل حمل

اکثر سازه های پیش ساخته قابل حمل هستند و این یکی از مزیت های این نوع سازه بحساب می آید. اما گاهی بعضی شرایط مانع از جابجا شدن خانه ها می شوند.

– سازه پیش ساخته قابل حمل:

سازه هایی که در کارخانه ساخته می شوند و با تریلی و جرثقیل به زمین مورد نظر انتقال پیدا می کنند و قابلیت جابجایی دوباره را دارند.

– سازه پیش ساخته غیر قابل حمل:

سازه هایی که به هر دلیلی اعم از عدم تردد جرثقیل و تریلی به زمین، وجود پوشش گیاهی متعدد یا هر دلیل دیگری در محل پروژه ساخته می شوند و قابلیت جابجایی دوباره را ندارند.

انواع سازه پیش ساخته از جهت مونتاژ:

– خانه‌های پیش ساخته مونتاژ در محل:

در این روش، مصالح و وسایل مورد نیاز به صورت قطعات کوچکتر تقسیم شده و به محل زمین انتقال داده می شود و در طی زمانی کوتاه، خانه مورد نظر ساخته می شود. در صورتی که این روش اجرا شود، هزینه هایی چون جرثقیل و تریلی حذف شده و درصدی بابت نصب و اجرا در محل از خریدار محترم دریافت می شود.

– خانه‌های پیش ساخته مونتاژ در کارخانه:

این روش هم که کاملا واضح است که خانه در کارخانه ساخته می شود و به راحت ترین روش ممکن و در عرض چند ساعت در محل قرار گیری خود نصب شده و قابل استفاده می باشد. در این روش، خانه روی تریلی کفی قرار گرفته و با یک جرثقیل مناسب، در محل خود جانمایی می شود.

قیمت سازه های پیش ساخته و عوامل موثر بر آن

تعیین قیمت سازه پیش ساخته به عوامل زیادی بستگی دارد. میزان پیچیدگی پلان پروژه، یکی از عواملی است که در تعیین قیمت نقش مهمی دارد. همچنین ساخت فضایی با طراحی داخلی یا خارجی پیچیده ، نمای ساختمان پیش ساخته ،  گچبری های فراوان و طرح دار، درب و پنجره های خاص یا ایجاد فضاهای متفاوت، حتما تفاوت قیمت چشم گیری با نوع ساده و بی آرایش آن را به وجود می آورد. از عوامل تاثیر گذار دیگر در قیمت سازه پیش ساخته، استفاده از عوامل زینتی چون پلکان دکوراتیو و خاص، کابینت و کمد های خاص و متنوع، اکسسوری ها و …. می باشد.
میزان فاصله محل پروژه تا کارخانه نیز از جمله عوامل تاثیرگذار در قیمت ساخت سازه های پیش ساخته بشمار می رود.
در شرایط فعلی کشور و با نوسانات قیمتی که وجود دارد ارائه قیمت ثابت، امری نشدنی است. اما گروه صنعتی زیباسازان کردان همواره تلاش می کند که پروژه های اجرایی شما عزیزان را با بهترین کیفیت و با قیمت مناسب انجام دهد. زیرا رضایت مشتری، مهم ترین هدف مجموعه ما است.

سوالات متداول:

سازه‌ پیش ساخته چیست؟

سازه پیش ساخته ، به سازه ای گفته می شود که قطعات آنها به صورت جداگانه در کارخانه ها و کارگاه ها ساخته می شود و به محل حقیقی پروژه منتقل شده و سرهم بندی می شود.

کاربرد و موارد مصرف سازه‌ پیش ساخته شده چیست؟

میتوان با سازه های پیش ساخته، ویلا و خانه پیش ساخته ، مغازه، دفتر کار، نمایشگاه و هر چیز دیگری را به راحتی ساخت.

مهم ترین ویژگی و مزایای سازه‌ پیش ساخته ‌شده چیست؟

– اجرای سریع و دقیق سازه
– امکان حمل و جابجایی سازه به مکانی دیگر
– مقاومت بالای سازه در برابر بلایای طبیعی چون زلزله و و …

انواع سازه‌ های از پیش ساخته شده از نظر متریال کاربردی چیست؟

1. سازه پیش ساخته فلزی
2. سازه پیش ساخته چوبی
3.سازه پیش ساخته بتنی
4.سازه پیش ساخته ال اس اف
5.کانکس، نوعی سازه ساختمانی پیش ساخته

انواع سازه پیش ساخته از جهت مونتاژ چیست؟

– خانه‌های پیش ساخته مونتاژ در محل
– خانه‌های پیش ساخته مونتاژ در کارخانه

6 پاسخ

    1. سلام و عرض ادب
      هر کدام از سازه ها ویژگی خاص خود را دارند، اما ما برای ساخت سازه های پیش ساخته، از متریال فلز سنگین استفاده می کنیم که بسیار مقاوم است.

  1. سلام
    من میخوام یه خونه آماده پیش ساخته بسازم اما مصالح و متریال با کیفیت داخلش استفاده بشه که مقاومت داشته باشه. شما چه سازه ای رو پیشنهاد می کنید؟

    1. سلام و عرض ادب
      مجموعه زیباسازان کردان، از سازه فلزی برای ساخت خانه های پیش ساخته استفاده میکند. این سازه بسیار بادوام است، قابلیت جابه جایی دارد و قیمت بسیار مناسبی دارد.

    1. سلام و عرض ادب
      هر کدام از سازه های نامبرده ویژگی و کاربرد خاص خودشان را دارند. مجموعه زیباسازان کردان ، برای ساخت خانه های پیش ساخته از سازه فلزی که دوام و مقاومت بالایی دارد و قابلیت جابه جایی دارد استفاده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاتالوگ ها
دیگر مقالات
نیاز به راهنمایی دارید؟

کارشناسان زیباسازان کردان آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.