خانه چوبی پیش ساخته

آشنایی با خانه چوبی پیش ساخته

خانه چوبی پیش ساخته چیست؟

خانه پیش ساخته چوبی به خانه هایی گفته می شود که کل متریال آنها با چوب ساخته شده باشد. در واقع این قطعات در کارگاه یا کارخانه ساخته می شوند و در زمین مد نظر مشتری کنار هم قرار می گیرند. خانه پیش ساخته چوبی قابل حمل و نقل و دمونتاژ شدن را دارد. از این نوع سازه پیش ساخته سبک ، بیشتر در مناطقی که در آن چوب و جنگل فراوانی دارد استفاده می شود. جاهایی همچون شمال کشور ایران یا کشور های آمیرکایی و کانادایی.

مزایای استفاده از خانه چوبی پیش ساخته :

  • عایق صوتی و حرارتی مناسبی است.
  • ساخت و ساز با چوب بسیار سریع است.
  • خانه پیش ساخته چوبی ظاهر زیبایی دارد.
  • جز سازه های مقاوم و سرسخت است و در برابر زلزله به راحتی دوام می آورد.
  • سبک و محکم است و بادوام.
  • زنگ نمیزند.
  • به طبیعت بر میگردد و تجدید پذیر است.
  • سازگاری با محیط اطراف خود دارد.
  • تنوع در طراحی و آزادی در طراحی پلان
  • قیمت مقرون به صرفه

در کنار تمامی مزایای گفته شده بایستی از چوب در برابر جانوران موذی چون موریانه محافظت کرد و همچنین خانه های پیش ساخته از جنس چوب را از خطر اشتعال دور نگه داشت.

خانه چوبی پیش ساخته ضد زلزله

مهم‌ترین دلایل ساخت خانه چوبی:

  • ضد زلزله بودن خانه های پیش ساخته چوبی

    یکی از مهم ترین دلایل ساخت خانه های چوبی پیش ساخته، مقاومت آنها در برابر زلزله است. سازه های چوبی به خوبی می توانند نیروهای کششی و فشاری را تحمل کنند. همچنین سبک نیز هستند. به همین دلایل است که یکی از بهترین نوع سازه ها برای منطق زلزله خیز بشمار می روند.
    وقتی از ضد زلزله بودن خانه های فولادی و بتنی صحبت می کنیم، یعنی با یک سری مستحکم سازی ها، سازه را به سازه ای تبدیل می کنیم که صدمات جانی آن به حداقل برسد؛ اما وقتی خانه پیش ساخته چوبی داشته باشید، در واقع بعد زلزله همچنان می توانید از آن استفاده و در آن زندگی کنید.

  • تنوع در طراحی ویلا پیش ساخته چوبی

    در ساختمان های پیش ساخته، محدودیتی در ابعاد طراحی پلان وجود ندارد. بر خلاف تصور مردم که این سازه ها در ابعاد محدود ساخته می شوند، باید بدانیم که در طراحی پلان و ابعاد کار، هیچ محدودیتی گریبان گیر ما نیست. شما می توانید خانه های پیش ساخته خودتان را به هر سبکی که دوست دارید بسازید. مدرن، کلاسیک یا هر سبک دیگری. همچنین این نکته هم حائز اهمیت است که شما می توانید بر خلاف تصور مردم، داخل خانه چوبی خود را کاملا به شکل یک خانه بتنی و سنتی طراحی کنید و از سبک دلخواه خودتان لذت ببرید.

  • ساخت خانه چوبی پیش ساخته در چند طبقه

    با مقاوم تر کردن قسمت های باربر سازه چون ستون ها، شما می توانید در هر تعداد طبقه ای که مد نظرتان است خانه پیش ساخته چوبی بسازید. اما با ساخت در طبقات بالاتر، میزان هزینه آن، اعداد و رقمی سنگین خواهد بود. به همین دلیل است که صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

  • تجهیزات سیستم گرمایش و سرمایش خانه چوبی پیش ساخته

    در خانه پیش ساخته چوبی خود می توانید از همه ی تجهیزات گرمایشی و سرمایشی استفاده کنید. برای سیستم سرمایش می توانید به کمک چند کانال کولر، همه فضاها را به راحتی خنک کنید. برای گرم کردن محیط نیز می توانید در کف ویلای خود، یک شبکه لوله کشی قرار داده و سیستم گرمایش از کف را استفاده کنید.
    دیگر سیستم رایج این روزها، اسپیلت های گازی و برقی هستند که قابلیت گرم و سرد کردن محیط را به عهده دارند. سیستم های جدید HVAC سیستم هایی هستند که کانال کشی به صورت کوچک تر در کل فضا انجام می شود. این سیستم با صدای کمی که دارد موجب ایجاد آرامش محیط می شود.

بیشتر بخوانید:  طراحی و ساخت ویلای پیش ساخته دوبلکس

مصالح کاربردی در ساخت خانه آماده چوبی:

مصالح اصلی این سازه، خود چوب است که به صورت کام و زبانه یا نر و مادگی در کارخانه برش می خورد و در محل به کمک میخ و چسب و دیگر اتصالات به هم متصل و سر هم بندی می شوند. پرتی مصالح در سازه های چوبی بسیار کم است و می توان از بریده های چوب در کنار هم نیز، در ساخت متریال های دیگر چوبی، بهره برد.

مراحل ساخت اصولی خانه چوبی پیش ساخته:

در ابتدا پانل های چوبی به قطعات کوچک در کارخانه بریده میشوند. اتصالات با توجه به روند پروژه به صورت کام و زبانه یا چسب یا نر و مادگی طراحی می شوند. سپس در محلی که از قبل پی ساختمان در آنجا بنا شده است، سرهم بندی می شوند. بعد از تکمیل شدن سازه ساختمان، نوبت نصب دیواره هایی که از قبل به ابعاد مناسب برش خورده اند می شود. سقف سازه را نیز با چوب می پوشانند و در انتها به نصب درب و پنجره ها می پردازند.

ساخت خانه چوبی پیش ساخته

علت برتری سازه‌های پیش ساخته چوبی نسبت به سازه‌های بتنی چیست؟

  • سازه های پیش ساخته چوبی، دارای وزن کمتر و تحمل بار بیشتری هستند. این سبک بودن، موجب استحکام بیشتر آنها در برابر زلزله نیز می شود. این در صورتی است که یک سازه بتنی تقریبا 5 الی 6 برابر وزن سازه چوبی را در ابعاد یکسان دارا می باشد.
  • سازه های چوبی تجدید پذیر و قابل برگشت به طبیعت هستند و سازگار با محیط زیست می باشند.
  • عایق بسیار مناسبی هستند و صدا را به خوبی جذب می کند.
  • بر خلاف ظاهر سخت بتن، خانه های پیش ساخته چوبی، نمای جذاب و زیبایی دارند و به دل هر آدمی می نشیند.
  • سازه بتنی سنگین است و به طبیعت باز نمیگردد.

بیشتر بخوانید:  خانه پیش ساخته بتنی

مشاهده کاتالوگ ها جهت گرفتن ایده طراحی

مشاهده نمونه کارهای اجرایی زیباسازان کردان

نکات بسیار مهم قبل از خرید یا سفارش ساخت ویلای چوبی پیش ساخته :

باید به این نکات توجه نمود که چوب به ترمیم و نگه داری نیاز دارد. گاهی کپک می زند. در معرض موریانه می تواند قرار بگیرید. به همین دلیل شما باید از آنها مراقبت کنید. در خرید چوب مصرفی باید دقت لازم را داشته باشید که از چوب های مرغوب استفاده کنید. چوب های مصرفی به خوبی خشک شده باشند و از مواد مناسب برای ضد آفت شدن آنها استفاده شده باشد.

قیمت ساخت و قیمت سازه‌های چوبی:

در هزینه و قیمت ساخت خانه پیش ساخته چوبی نیز، همچون مابقی موارد، عوامل مختلفی تعیین کننده هستند. عواملی چون: مساحت و ابعاد سازه، نوع چوب مورد استفاده، شکل ساختمان، سبک ساختمان، مشخصات متریال های مصرفی و درجه بندی ساختمان، ارتفاع هر طبقه، تعداد طبقات و … که همگی در قیمت یک سازه تاثیرگذار هستند.

نتیجه گیری:
خانه های چوبی از الوارهای چوبی ساخته می شوند که سازگار با طبیعت هستند. دارای مقاومت بالایی هستند . وزن کمی دارند و در اکثر آب و هواها قابل استفاده هستند. اما بیشتر در مناطقی که چوب فراوان است توجیه اقتصادی دارند. مهمترین ویژگی آن هم استجکام در برابر زلزله است.

سوالات متداول:

+ مزایای استفاده از خانه چوبی پیش ساخته چیست؟

– عایق صوتی و حرارتی مناسبی است.
– ساخت و ساز با چوب بسیار سریع است.
– خانه پیش ساخته چوبی ظاهر زیبایی دارد.
– سبک و محکم است و بادوام
– زنگ نمیزند.
– و…

بیشتر بخوانید:  انواع نمای پیش ساخته

مهم‌ترین دلایل ساخت خانه چوبی چیست؟

– ضد زلزله بودن خانه های پیش ساخته چوبی
– تنوع در طراحی ویلا پیش ساخته چوبی
– ساخت خانه چوبی پیش ساخته در چند طبقه
– دارای تجهیزات سیستم گرمایش و سرمایش خانه چوبی پیش ساخته

علت برتری سازه‌های پیش ساخته چوبی نسبت به سازه‌های بتنی چیست؟

– سازه های پیش ساخته چوبی، دارای وزن کمتر و تحمل بار بیشتری هستند.
– سازه های چوبی تجدید پذیر و قابل برگشت به طبیعت هستند و سازگار با محیط زیست می باشند.
– عایق بسیار مناسبی هستند و صدا را به خوبی جذب می کند.
– بر خلاف ظاهر سخت بتن، خانه های پیش ساخته چوبی، نمای جذاب و زیبایی دارند و به دل هر آدمی می نشیند.

بیشتر بخوانید:

خانه پیش ساخته فلزی

نمای پیش ساخته

2 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      قیمت خانه آماده بستگی به متراژ و عوامل دیگر دارد. جهت دریافت مشاوره رایگان و تخمین قیمت خانه آماده مد نظرتان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاتالوگ ها
دیگر مقالات
نیاز به راهنمایی دارید؟

کارشناسان زیباسازان کردان آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.