نمای پیش ساخته رومی

نمای پیش ساخته رومی

نمای پیش ساخته رومی چه نوع نمایی است؟

نمای رومی یکی از پر طرفدار ترین و مجلل ترین سبک های نمای موجود در بازار است. در واقع نمای رومی برداشته شده از ستون ها و نماهای روم باستان است؛ همانطور که از نامش نیز پیداست. این نوع نما در کاخ ها و مناطق با شکوه و مجلل روم باستان به چشم می خورد. همین موضوع مسبب شده برای مجلل تر کردن ساختمان ها از این نوع نما استفاده شود. بعد از ورود این نما به ایران، با طرح هایی از ایران باستان ترکیب شده است. با وجود اینکه دارای مشکلات و دردسرهای بسیاری است اما در میان عوام مردم هنوز محبوب است. با روی کار آمدن نمای رومی در خانه های پیش ساخته، کمی از این مشکلات متعدد حل شده است. نمای پیش ساخته رومی یا پلی استایرن، جدید ترین روش ساخت نماهای رومی است که در کنار نمای سنگی رومی و نمای سیمانی رومی از آن استفاده می شود. با استفاده از این نوع نمای رومی، مشکلات متعدد نمای رومی سنگی تا حدود زیادی کاهش می یابد.

نمای رومی
ویژگی های نمای پیش ساخته رومی:

نمای پیش ساخته پلی استایرن رومی، یک نمای پیش ساخته است که از فوم های پلی استایرن نسوز و یونولیت و یک روکش یکنواخت بتن ساخته می شود. یونولیت مورد استفاده، یونولیت دانسیته 20 واقعی است و روکش بتنی آن باید یک روکش یکنواخت بتن پلیمری به ضخامت 4 میلیمتر باشد؛ اما می توان بجای آن از کامپوزیت سنگ سیلیس استفاده کرد. این نوع نماها در برابر عوامل جوی و اقلیمی پایدار هستند و میتوانند جایگزین مناسبی برای نماهای رومی سنگی سنگین و پر هزینه باشند.
در واقع محصولات پلی استایرن به صورت ابزار هایی در کارخانه تولید می شوند. این ابزارها را می توان در نمای داخل یا خارج استفاده کرد. مناطقی که می توان از این نما بهره گرفت شامل این موارد است: سرستون ها و قطعات دور سرستون ها، ابزار های پیش ساخته برای ساخت و طراحی نمای پیش ساخته رومی، قطعات تزئیناتی ساختمان.

بیشتر بخوانید:  خانه پیش ساخته بتنی

از دیگر محصولات نیز می توان به تولید پروفیل های منحنی اشاره کرد که با دقت بسیار بالا در کارخانجات ساخته می شوند.
نمای رومی سنگی همانطور که می دانید از تعداد زیادی قطعات برش خورده سنگ ساخته می شود و برای اجرای این نما به افراد متخصص نیاز است و اگر فرد در حال اجرا به اندازه کافی تبحر نداشته باشد، کیفیت بصری مطلوبی از نما به چشم نمی خورد. اما نماهای رومی پیش ساخته به دلیل عدم نیاز به برشکاری و چیدمان قطعات ریز کنار هم و تولید با دقت بالا در کارخانه، این مشکل را ندارند.

مزایای نمای پیش ساخته رومی:

نمای پیش ساخته رومی در دنیای امروزی بسیار مورد توجه قرار گرفته و شکوه و جلال نماهای رومی سلطنتی را به ساختمان شما می دهد. از جمله مزیت هایی که می توان به آن برای انتخاب این نوع نما اشاره کرد موارد زیر است:
1. مقرون بصرفه بودن نمای پیش ساخته رومی نسبت به نمای رومی سنگی
2. در مقایسه با نمای رومی سنگی ، سریعتر اجرا می شوند.
3. سبک هستند و نیاز به تحمل آن همه سنگ در نما را ندارند.
4. نیازی به زیرسازی های رابیتس کاری شده همچون نمای رومی سنگی ندارند.
5. ابزار های نما بسیار متنوع است.
6. به دلیل استفاده از پلی استایرن(یونولیت)، عایق حرارتی مطلوبی هستند.
7. رنگ پذیر هستند و میتوانید هر چند وقت یکبار رنگشان را تعویض کنید.
8. نما بعد از اجرا یک دست و منظم است.
9. به دلیل تولید در کارخانه، ابزار ها بسیار دقیق و اندازه ساخته می شوند.
10. مقرون بصرفه بودن ستون های پیش ساخته در برابر ستون های سنگی
11. امکان نور پردازی و استفاده از نور مخفی
12. عایق صوتی مناسب به دلیل بهره گیری از یونولیت (پلی استایرن)
13. در برابر اشعه های خورشید نیز مقاوم هستند.
14. این نوع از نماها ترک نمی خورند.
15. در مناطق مرطوب نیز می توان از آنها استفاده کرد چون عایق رطوبتی مناسبی نیز هستند.

بیشتر بخوانید:  طراحی خانه پیش ساخته

معایب نمای پیش ساخته رومی:

هر متریالی هر چقدر هم خوب و مناسب، در کنار مزایای بیشمار، دارای معایبی نیز می باشد که نمای رومی پیش ساخته نیز از این موضوع بی بهره نیست.
1. طول عمر آن نسبت به نوع سنگی کمتر است.
2. نماهای سنگی حالت مجلل تری به ساختمان می دهند و کیفیت بصری نمای رومی پیش ساخته پایین تر است.
3. در برابر رطوبت، امکان ایجاد شوره در سطح نما وجود دارد، البته شما با استفاده از عایق های رطوبتی نما میتوانید مشکل شوره زدن نما را برطرف کنید و از شوره زدن آن تا حد زیادی جلوگیری کنید.
4. یونولیت قابل اشتعال است و در آتش سوزی گاز سمی از خود تولید می کند.
5. این نما از نمای سنگی مقرون بصرفه تر است، اما نوع نمای رومی سیمانی از این نما ارزان تر و بصرفه تر می باشد.

نحوه اجرای نمای پیش ساخته رومی:

نمای رومی پیش ساخته دارای چند مرحله است که در ادامه به آن می پردازیم:
1. تراز کردن و یکدست کردن سطحی که روی آن نما میخواهد انجام شود، اولین قدم است. اگر نما صاف و یکدست نیست در ابتدا با سیمان کاری، نما را به حالت مطلوب می رسانیم.
2. در مرحله بعدی باید قطعات را با چسب ملاتی مخصوصش روی سطح بچسبانیم. این چسب های ملاتی از ترکیبشان با مقداری آب بدست می آیند. ملات چسبی را روی قطعات با ماله دندان موشی زده و به دقت هر قطعه را در جای مخصوص خود می چسبانیم.
3. برای اطمینان و محکم کاری بعد از چسباندن قطعات با چسب، روی آنها میخ فولادی نیز می زنیم تا اطمینان خاطر حاصل شود.

بیشتر بخوانید:  خانه پیش ساخته فلزی

قیمت اجرای نمای پیش ساخته رومی:

همانطور که پیش تر اشاره شد قیمت این نوع نما بسیار کمتر از نوع سنگی آن می باشد. این نما در کارخانه و با مواد مشخص ساخته می شود و نیازی به نیروی متخصص و مبالغ هنگفت برای خرید سنگ های آنچنانی با پرتی های فراوان نمی باشد؛ اما نوع سیمانی نمای رومی ها از نوع پیش ساخته شان مقرون بصرفه تر می باشد. در مورد ستون های رومی نیز همینطور. ستون های رومی سیمان از همه ارزان تر است و نوع سنگی از همه گرانتر است و ستون های پیش ساخته رومی مابین این دو وجود دارند. اما راحتی اجرا در نوع نمای پیش ساخته به همه نوع آن ارجعیت دارد.

بیشتر بخوانید:

نمای جی اف آر سی – GFRC چیست ؟

نمای پیش ساخته بتنی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاتالوگ ها
دیگر مقالات
نیاز به راهنمایی دارید؟

کارشناسان زیباسازان کردان آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.